PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH, PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB PRAWNYCH, PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG oraz SKŁADKI NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I ZDROWOTNE – projektowane zmiany od 1 stycznia 2025 r. oraz bieżące problemy i zagadnienia.
12 lutego 2025 roku - godz. 09:30-15:30
( 7 godzin lekcyjnych)
Szkolenie prowadzone będzie w formie online
Celem szkolenia jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką szkolenia. Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.
Adresaci szkolenia
Szkolenie adresowane do właścicieli firm, głównych księgowych, pracowników działów księgowych firm, pracowników biur rachunkowych oraz wszystkich osób zainteresowanych tematyką.
Wykładowca:
Prowadzący – Pan Tomasz Wojewoda - doradca podatkowy, wysokiej klasy ekspert z zakresu prawa podatkowego, wykładowca oraz autor publikacji.
Program szkolenia:
I. Zmiany, od 1 stycznia 2025 r., w zakresie składki zdrowotnej: obniżenie minimalnej podstawy wymiaru składki zdrowotnej, wyłączenie z podstawy wymiaru sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych itp.
II. Zmiany od 1 stycznia 2025 r. w zakresie PIT i CIT
1. „Kasowy PIT” wprowadzenie możliwości wyboru przez przedsiębiorców kasowej metody rozliczania przychodów i kosztów uzyskania przychodów, warunki stosowania, zasady rozliczeń.
2. Zmiany w rozporządzeniu MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
3. Nowa ulga z tytułu zatrudnienia żołnierzy Obrony Terytorialnej lub Aktywnej Rezerwy – limity odliczeń, zasady korzystania z ulgi itp.
4. Podwyższenie limitu przychodów obligującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne i spółki osobowe.
5. Podwyższenie limitów kwotowych warunkujących konieczność objęcia rocznego sprawozdania finansowego badaniem przez firmę audytorską.
6. Wprowadzenie, od 1 stycznia 2025 r., obowiązku składania JPK_CIT (JPK_KR_PD) po zakończeniu roku podatkowego (obrotowego) bez wezwania ze strony urzędu skarbowego, dla wybranych kategorii największych podatników podatku dochodowego od osób prawny.
III. Wygaśnięcie, od 1 stycznia 2024 r., czasowego zwolnienia z obowiązku rozliczania i opłacania minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych przez spółki oraz podatkowe grupy kapitałowe, które w roku podatkowym poniosły stratę albo osiągnęły udział dochodów w przychodach w wysokości nie większej niż 2%. Zasady obliczania i opłacania minimalnego podatku dochodowego za 2024 r.
IV. Zmiany od 1 stycznia 2025 r. w zakresie VAT
1. Nowe rozporządzenie MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
2. Wprowadzenie możliwości korzystania przez polskich podatników ze zwolnienia podmiotowego, dla tzw. drobnych przedsiębiorców, w innych krajach UE (procedura SME) – warunki stosowania zwolnienia, obowiązki sprawozdawcze, zasady rozliczeń.
3. Wprowadzenie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w Polsce przez podatników z innych państw Unii Europejskiej - warunki stosowania zwolnienia, obowiązki sprawozdawcze, przepisy przejściowe.
4. Zmiany w zakresie wliczania wartości WDT do limitu zwolnienia podmiotowego w Polsce (200.000 zł rocznie).
5. Zmiany w zakresie ustalania, w obrocie międzynarodowym, miejsca świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe itp. w przypadku gdy obecność na nich jest wirtualna – zasady rozliczania eksportu i importu usług.
6. Odroczenie obowiązku zapewnienia współpracy kasy rejestrującej on line z terminalem płatniczym.
7. Nowe zasady, od 1 października 2025 r., rozliczania kaucji za opakowania w związku z wejściem w życie systemu kaucyjnego w Polsce.
V. Bieżące problemy i zagadnienia.
1. Zasady rozliczania kosztów w czasie (moment zaliczania wydatków do kup, koszty bezpośrednie i pośrednie, rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych, koszty zapłacone i poniesione, ubezpieczenia, licencje, certyfikaty, atesty, czynsz inicjalny w umowach leasingowych, remonty, usługi wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, zaliczki itp.).
2. Zasady dokumentowania kosztów uzyskania przychodów.
3. Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, reklamę, sponsoring, udział w targach i imprezach reklamowych oraz sprzedaż premiową. Obowiązek składania PIT – 11 w przypadku nieodpłatnych świadczeń dla kontrahentów oraz sytuacje, w których firmy nie muszą składać tych informacji.
4. Wydatki na nabycie programów komputerowych – zasady zaliczania bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, programy komputerowe nie zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych, przypadki gdy nie powstaje obowiązek poboru podatku u źródła.
5. Koszty egzekucji i postępowania sądowego, kary umowne, odszkodowania, naprawy gwarancyjne, rękojmia za wady - warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
6. Świadczenia na rzecz pracowników – zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, wydatki nie stanowiące kosztów podatkowych, zasady opodatkowania przychodów u pracowników, zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
7. Zasady potrącania podatku naliczonego, odliczanie podatku VAT z faktur zawierających tzw. błędy mniejszej wagi (np. błąd w nazwie lub adresie nabywcy bądź sprzedawcy, błąd w NIP-ie, błąd w dacie sprzedaży itp.) bez obowiązku wystawiania noty korygującej lub faktury korygującej oraz z faktur wystawionych przez podmioty nie zarejestrowane jako podatnik VAT.
8. Najczęściej występujące problemy praktyczne związane z potrącaniem podatku naliczonego – odliczanie podatku VAT z faktur zawierających błędy dotyczące kwoty podatku, stawki, ceny, wartości lub ilości towarów, niedobory, straty, zakup usług gastronomicznych i noclegowych, zakup usług cateringowych, zakup alkoholu.
9. Rozliczanie zaliczek w obrocie krajowym i międzynarodowym, moment powstania obowiązku podatkowego, zaliczki nie podlegające opodatkowaniu VAT – em, nadpłaty, obligatoryjne elementy faktury zaliczkowej oraz przypadki kiedy podatnik nie musi wystawiać takich faktur.
10. Zasady rozliczania przez sprzedawcę i nabywcę faktur korygujących - dokumentowanie, terminy i warunki dokonania korekty itp.
11. Czynności nieodpłatne: użyczenia, prezenty, nagrody, przekazanie i zużycie towarów oraz świadczenie usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, prezenty o małej wartości, drukowane materiały reklamowe bądź informacyjne, próbki, świadczenia na rzecz pracowników, świadczenia finansowane z ZFŚS, świadczenia wynikające z przepisów BHP (środki higieny osobistej, odzież robocza i ochronna, napoje: kawa, herbata, soki itp.), darowizny, świadczenie usług bez pobrania należności – zasady rozliczania na gruncie VAT.
12. Odpowiedzi na pytania uczestników.
Szczegóły organizacyjne przy szkoleniu online:
- Zajęcia prowadzone przez Internet, za pomocą specjalnej platformy ClickMeeting umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy na czacie.
- na wskazany adres e-mail uczestnik otrzyma zaproszenie do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting, prosimy o podawanie własnego adresu e-mail.
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Wymagania techniczne:
- laptop/komputer z głośnikiem i mikrofonem/smartfon,
- stabilny dostęp do Internetu.
- przeglądarka internetowa (preferowana Google Chrome),Informacje dodatkowe
Odpłatność:
370 zł. - od osoby
350 zł. - członkowie SKwP ze składką opłacona przez co najmniej ostatnie dwa lata
Opłatę za kurs należy uiścić dopiero po mailowym potwierdzeniu realizacji szkolenia przez pracownika biura.
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone jest imiennym zaświadczeniem.
Realizacja kursu uzależniona jest od ilości osób zainteresowanych powyższą tematyką.
Należność po wcześniejszym potwierdzeniu terminu realizacji szkolenia przez Biuro Oddziału prosimy kierować na nasze konto w PKO BP S.A. O/O Olsztyn 68 1020 3541 0000 5902 0010 8902
Serdecznie zapraszamy!