Transakcje VAT międzynarodowe towarowo/usługowe z uwzględnieniem zmian w procedurze SME od 1 stycznia 2025r. (szkolenie 2 dni)
TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 04-11 kwietnia 2025 r. od godz. 09.00 do 14.00 (2 dniowe, 12 godz. lek.)
- Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
WYKŁADOWCA
Marcin Otręba - doradca podatkowy, doktorant w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej. Posiada wieloletnią praktykę w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu. Trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach z SSE, zajmując się rozwiązywaniem bieżących problemów podatkowych oraz wdrażaniem nowych procesów związanych z podatkami. Od 2010 roku związany jest z Wyższą Szkołą Bankową we Wrocławiu w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego jako pracownik naukowy na wydziale Finansów i Zarządzania. Kierownik studiów podyplomowych – Doradca podatkowy. W ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla Administracji Skarbowej, Oddziałów Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Autor licznych publikacji dla biuletynu VAT, wydawnictwa INFOR. Od 2020 r. związany jest z Kancelarią Staniek & Partners Law For Industry w której łączy wiedzę z zakresu prawa podatkowego z praktyką. Od 2021 r. Adiunkt na Wydziału Finansów i Zarządzania Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Finanse i rachunkowość
PROGRAM
- Podatek VAT w obrocie UE i poza UE
1.1. Sprzedaż towarów na terytorium UE (WDT)
1) Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów oraz nieoczywiste wyłączenia ustawowe – Czy prosty montaż to jeszcze WDT ?
2) Moment powstania obowiązku podatkowego a sprzedaż towaru. Czy istnieje różnica dla ujęcia w JPK ?
3) Dokumentowanie transakcji WDT - Potwierdzenie przemieszczenia towarów. Co o tym mówią przepisy unijne ?
4) Prawo do zastosowania stawki 0% a brak przemieszczenie towarów.
5) Korekta JPK w przypadku nieotrzymania na czas dokumentów. Ważny jest obowiązek podatkowy czy dokonanie dostawy ?
6) Oznaczenia GTU w zakresie JPK czy dotyczą również dostaw UE ?
1.3. Zakup towarów na terytorium UE (WNT)
1) WNT a mieście dostawy towarów.
2) Obowiązek podatkowy – którą datę przyjąć ? czy brak faktury uprości nam rozliczenia WNT?
3) WNT – czy posiadanie CMR jest dokumentem obligatoryjnym- co na to przepisy ?
4) Czy po zimnach od 1 lipca 2023 r. brak faktury daje prawo odliczenia podatku naliczonego ?
5) Ujęcie WNT w JPK wraz z deklaracją a brak prefiksu UE kontrahenta. Co z informacją podsumowującą ?
1.4. Korekty VAT a kurs waluty – zmiany od 1 lipca 2023r.:
1) dotychczasowa praktyka organów podatkowych,
2) Korygowanie faktur in plus oraz in minus w ramach pakietów
nowelizujących podatek VAT –„SLIM VAT”.
3) Pakiet SLIM VAT 3
- określenie kursu waluty w przypadku korekt in minus,
- określenie kursu waluty w przypadku korekt in plus,
- określenie kursu waluty dla korekt zbiorczych.
1.5. Sprzedaż towarów poza UE (Eksport)
1) Eksport pośredni i bezpośredni. Różnice w dokumentowaniu oraz wpływ na rozliczenie transakcji.
2) Przemieszczenie własnych towarów do kraju trzeciego. Czy to jest eksport ?
3) Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów a prawo do zastosowania stawki 0%. - znaczenie formuł Incoterms i innych warunków dostawy dla właściwego rozliczenia eksportu, przykłady praktyczne.
4) Przesunięcie transakcji w JPK do następnego okresu. Czy IE 529 jest niezbędne ?
5) Opodatkowanie zaliczki w eksporcie – warunki do zastosowania stawki 0%. W którym miesiącu będziemy zmuszeni zastosować stawkę podstawową i czy zawsze ?
6) Korekta eksportu. Czy należy wracać wstecz ?
1.6. Zakup towarów z poza UE (IMPORT)
1) Pojęcie importu.
2) Miejsce opodatkowania importu i obowiązek podatkowy
3) Podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku importu towarów a wartość celna towarów
4) Zasady rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów – procedura zwykła i uproszczona. Którą procedurę wybrać. Korzyści i zagrożenia.
5) Oznaczenia dla transakcji importu towarów przewidziane w JPK wraz z deklaracją
6) Korekta importu, na podstawie jakich dowodów rozliczyć korektę ?
- Transakcje łańcuchowe, trójstronne , e-commerce oraz usługi w obrocie międzynarodowym
2.1. Transakcje łańcuchowe unijnie i poza unijne
1) Pojęcie transakcji łańcuchowej – w jaki sposób rozpoznać, że mamy do czynienia z taką transakcją?
2) Prawidłowe przyporządkowanie transportu/wysyłki towaru – ustalenie tzw. transakcji ruchomej- czy to wystarczy ?
3) Warunków dostawy (Incoterms) a odmienne postanowienia w umowie – jakie czekają nas konsekwencje ?
4) Przykłady wewnątrzwspólnotowych oraz poza unijnych transakcji łańcuchowych które budzą kontrowersje w orzecznictwie i interpretacjach organów podatkowych
5) Sposób opodatkowania transakcji łańcuchowej
6) Import towarów w ramach łańcuchów a może dwie dostawy ?
7) Trójstronna procedura uproszczona (TTU) – warunki, sposób wykazania, obowiązki polskiego podatnika. Jak prawidłowo rozliczyć transakcję w JPK ?
2.2. E-commerce z uwzględnieniem procedury SME
1) Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) oraz sprzedaż na odległość towarów importowanych (SOTI) – definicja oraz przykłady;
2) Czy limit 10000 EURO stanowi pułapkę dla e- handlu ?
3) Opodatkowanie usług elektronicznych, nadawczych i telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz konsumentów- co się zmieniło po pierwszym lipca 2021r.
4) Procedura VAT-OSS i VAT-iOSS
5) Jaką zastosować stawkę podatku na fakturze czy Polską a może kraju unijnego ?
6) Możliwość rozliczenia usług na nieruchomości poprzez OSS
7) E-Handel z Wielką Brytanią, jakie obowiązują zasady ?
2.3. Usługi w obrocie międzynarodowym
1) Miejsce opodatkowania usług na rzecz podatników oraz nie podatników.
2) Miejsce opodatkowania w przypadku usług remontowo -budowlanych.
3) Ważne wyjątki od zasady generalnej dla usług niematerialnych.
4) Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej do celów podatku VAT – ryzyka.
5) Eksport usług/Import usług – moment powstania obowiązku podatkowego, rozliczenie w deklaracji VAT oraz JPK.
6) Refakturowanie usług międzynarodowych- kiedy powstaje obowiązek podatkowy jaką zastosować stawkę ?
7) Odliczenie podatku VAT dla importu usług a brak faktury.
8) Stawka 0% dla usług związanych z międzynarodowym transportem i logistyką - zasady stosowania oraz wymagana dokumentacja Pamiętaj o Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.
OPŁATA
- 660 zł brutto od osoby
- 600 zł brutto od osoby - cena dla członków SKwP ze składką opłaconą przez co najmniej ostatnie dwa lata
Opłatę za kurs należy uiścić dopiero po mailowym potwierdzeniu realizacji szkolenia przez pracownika biura.
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
W RAMACH SZKOLENIA ZAPEWNIAMY
- udział w szkoleniu, możliwość zadawania pytań,
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (plik pdf),
- zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.
Szkolenie odbędzie przy użyciu platformy do zdalnego prowadzenia zajęć
Wymagania techniczne: komputer z kamerą i głośnikiem, dostęp do Internetu ( przeglądarka Chrome lub Edge)
Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką.
Materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Należność po wcześniejszym potwierdzeniu terminu realizacji szkolenia przez Biuro Oddziału prosimy kierować na nasze konto w PKO BP S.A. O/O Olsztyn 68 1020 3541 0000 5902 0010 8902
Serdecznie zapraszamy!