Księgowe zamknięcie roku 2025 w podmiotach leczniczych
19 i 23 stycznia 2026r. online
dwudniowe szkolenie 16 godz. lekcyjnych
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów finansowo-księgowych, kontrolingu i kosztów, głównych księgowych, dyrektorów finansowych podmiotów leczniczych, kontrolerów i audytorów oraz osób zainteresowane tematyką szkolenia.
Terminy szkoleń:
I dzień
19 stycznia 2026r. od godz. 9:00 -15:30 ZAMKNIĘCIE ROKU W ASPEKCIE RACHUNKOWYM
Prowadząca – Pani Zuzanna Świerc - specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych, wykładowca szkoleń dla kadry zarządzającej i księgowych podmiotów leczniczych.
II dzień
23 stycznia 2026r. od godz. 9:00-15:30 ZAMKNIĘCIE ROKU W ASPEKCIE PODATKOWYM
Prowadząca- Pani Małgorzata Mazurkiewicz - biegły rewident, wykładowca SKwP z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości.
I dzień 19 stycznia 2026r.od godz. 9:00 -15:30 ZAMKNIĘCIE ROKU W ASPEKCIE RACHUNKOWYM Prowadząca – Pani Zuzanna Świerc
Program szkolenia:
ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE PODMIOTU LECZNICZEGO – uwarunkowania prawne, systemowe, organizacyjne
- Formalne aspekty zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego
- regulacje prawa bilansowego dla różnych form prowadzenia działalności leczniczej (spółki/spzoz)
- sprawozdanie z punktu widzenia jednostki: uproszczenia w ewidencji i sprawozdaniu, większa szczegółowość danych, specyfika prowadzonej działalności
- krajowe i międzynarodowe standardy rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej – jak i kiedy je stosować?
- rola organów nadzorczych i tworzących
- e-sprawozdanie w podmiocie leczniczym - uwarunkowania informatyczne i organizacyjne
- Polityka rachunkowości czyli jak przygotować użyteczne sprawozdanie finansowe z uwzględnieniem specyfiki jednostki
- zasady istotności, memoriału, kasowa, ciągłości – w optyce jednostki sporządzającej sprawozdanie
- wyłączenia, uproszczenia i uszczegółowienia w ewidencji księgowej i sprawozdaniu finansowym – kiedy, jak i w jakim celu można je stosować
- plan kont a automatyczne generowanie sprawozdania
- Harmonogram prac związanych z księgowym zamknięciem roku 2025
- Inwentaryzacja aktywów i pasywów
- organizacja i dokumentacja procesu inwentaryzacji w jednostce
- terminarz czynności
- szczególne kategorie majątkowe w podmiocie leczniczym i zasady ich inwentaryzacji: zapasy materiałów medycznych, obce środki trwałe i zapasy (komisy), środki trwałe w budowie
- e-inwentaryzacja
- rozliczenie inwentaryzacji jako warunek jej skutecznego przeprowadzenia
- Kategorie o istotnym wpływie na wynik finansowy podmiotu leczniczego, ich wycena i prezentacja w sprawozdaniu
- przychody za świadczenia niewykonane i nadwykonane,
- korekty przychodów okresu bieżącego i lat ubiegłych
- dotacje na programy zdrowotne, kształcenie kadr medycznych, remonty i dofinansowanie wynagrodzenia
- amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych a wartość istotna środka trwałego
- kredyty, pożyczki i inne zobowiązania finansowe oraz obsługa zadłużenia
- rezerwy
- rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów
- Prezentacja majątku trwałego i obrotowego podmiotu leczniczego
- wartości niematerialne i prawne
- środki trwałe
- zapasy
- środki pieniężne
- Kapitały i fundusze w sprawozdaniu finansowym
- operacje na kapitale/funduszu podstawowym
- rozliczenie wyniku finansowego z kapitałem/funduszem zapasowym
- skutki błędów lat ubiegłych rozliczane z kapitałem/funduszem własnym
- Badanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego
- wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego, cel badania i obowiązki podmiotu badanego
- procedura opiniowania i zatwierdzenie sprawozdania podmiotu leczniczego
- obowiązki podmiotu leczniczego po zatwierdzeniu sprawozdania
- Informacja dodatkowa
- zakres wymagany przepisami ustawy o rachunkowości
- schematy/tabele/noty dla wybranych zagadnień
- specyfika działalności leczniczej i jej obraz w informacji dodatkowej
- zdarzenia istotne dla sytuacji jednostki ich obraz w sprawozdaniu
- Postępowanie z wynikiem finansowym
- podział zysku w spzoz/spółce prawa handlowego
- pokrycie straty w spzoz/spółce prawa handlowego
- kompetencje organów jednostki
- ograniczenia prawne
- znaczenie opinii biegłego rewidenta
- Konsultacje w zakresie tematycznym szkolenia
II dzień 23 stycznia 2026r. od godz. 9:00-15:30 ZAMKNIĘCIE ROKU W ASPEKCIE PODATKOWYM Prowadząca- Pani Małgorzata Mazurkiewicz
Program szkolenia:
I. Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT w roku 2025 i przygotowanie zmian nadchodzących w roku 2026:
- rasy rejestrujące w latach 2025-2027
- obowiązki i terminy – harmonogram wdrażania KSeF
- wystawianie i odbieranie e‑faktur
- struktura FA(3) – elementy składowe
- załączniki do faktur – zasady i możliwości przesyłania w KSeF
- system online i offline oraz kody QR
- zmiany w obiegu dokumentów i rola archiwizacji
- faktury w obrocie krajowym i zagranicznym
- uwierzytelnianie, tokeny, certyfikaty
- wzrost limitu zwolnienia podmiotowego w VAT w roku 2026
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku od towarów i usług
II. Bieżące zagadnienia i nadchodzące zmiany w przepisach ustawy o podatkach dochodowych:
- Struktura JPK_KR_PD i JPK_ST_KR – zmieniony termin wysyłki do KAS, praktyczne zagadnienia związane z oznaczeniami kont znacznikami PD
- Przygotowanie podmiotu leczniczego do sporządzenia rozliczenia rocznego w podatku dochodowym od osób prawnych – zagadnienia praktyczne związane z przygotowaniem noty podatkowej i deklaracji CIT-8
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku dochodowego
III. Bieżące zagadnienia i nadchodzące zmiany w przepisach ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych:
- Zmiany stawek i limitów w przepisach ustaw podatku dochodowym
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku dochodowego
IV. Bieżące zagadnienia i zmiany w innych przepisach – KAS, OP, podatki i opłaty lokalne
- nowelizacja ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT, która wchodzi w życie 1 października 2025 r. – nowe zasady składania i korygowania deklaracji w przypadku kontroli skarbowej
- Ordynacja podatkowa – m.in. :
a) nowe zasady naliczania odsetek od zaległości podatkowych w przypadku kontroli,
b) zmiany dotyczące raportowania schematów podatkowych,
3. Podatek od nieruchomości - Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych
V. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja
OPŁATA
- 850,00 zł od osoby
- 800,00 zł brutto od osoby - cena dla członków SKwP ze składką opłaconą przez co najmniej ostatnie dwa lata
Opłatę prosimy uiścić po otrzymaniu zawiadomienia z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
Szczegóły organizacyjne przy szkoleniu on-line:
- Zajęcia prowadzone przez Internet, za pomocą specjalnej platformy ClickMeeting umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy na czacie.
- na wskazany adres e-mail uczestnik otrzyma zaproszenie do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting, prosimy o podawanie własnego adresu e-mail.
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Wymagania techniczne:
- laptop/komputer z głośnikiem i mikrofonem/smartfon,
- stabilny dostęp do Internetu.
- przeglądarka internetowa (preferowana Google Chrome),
CENA OBEJMUJE
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Realizacja kursu uzależniona jest od ilości osób zainteresowanych powyższą tematyką.
Należność po wcześniejszym potwierdzeniu terminu realizacji szkolenia przez Biuro Oddziału prosimy kierować na nasze konto w PKO BP S.A. O/O Olsztyn 68 1020 3541 0000 5902 0010 8902
Serdecznie zapraszamy!
Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera, żeby