PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG – zmiany od 1 lutego 2026 r. w zakresie obowiązku wystawiania e-faktur i stosowania KSeF, zmiany od 1 stycznia 2026 r. oraz bieżące problemy i zagadnienia
27 listopada 2025r. godz. 9:30 - 15:30 (7 godz. lekcyjnych)
WYKŁADOWCA: Tomasz Wojewoda - Prawnik, ekspert podatkowy, były wieloletni pracownik Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie. W swojej dotychczasowej karierze zawodowej przeprowadził ponad 2.500 wykładów i szkoleń z zakresu podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, podróży służbowych oraz tematów pokrewnych, przeszkolił ponad 80.000 osób z zakresu prawa podatkowego. Od 1996 r. współpracował z wydawnictwami: „INFOR”, „C.H. Beck”, „Hubertus”, „Darschlung und Vaschover”, „Wiedza i Praktyka”, „UNIA - PRESS’ - opublikował ponad 300 artykułów z zakresu prawa podatkowego i cztery publikacje książkowe „Leasing w aspekcie podatków dochodowych oraz podatku od towarów i usług”, „Koszty w podatkach dochodowych”, „Świadczenia na rzecz pracowników w aspekcie podatkowym”, „VAT naliczony i należny – wybrane zagadnienia”.
PROGRAM:
- Obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych (e-faktur) przy użyciu Krajowego Systemu e – Faktur (KSeF) – zmiany od 1 lutego 2026 r.
- Terminy wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, przepisy przejściowe odraczające ten obowiązek dla niektórych kategorii podatników bądź transakcji, przypadki w których nadal będą wystawiane faktury papierowe lub elektroniczne (rodzaje faktur, które można będzie wystawiać i otrzymywać poza KSeF).
- Transakcje nieobjęte obowiązkiem fakturowania przy użyciu KSeF.
- Zasady uwierzytelniania się w systemie oraz nadawania i odbierania uprawnień do korzystania z KSeF, rodzaje uprawnień, metody uwierzytelnienia np. kwalifikowana pieczęć elektroniczna, kwalifikowany podpis elektroniczny, „odcisk palca podpisu”, podpis zaufany, token, certyfikat itp.
- Przypadki, gdy powstanie konieczność złożenia zawiadomienia ZAW – FA.
- Zasady wystawiania i przechowywania e-faktur, wystawianie e-faktur w przypadku transakcji międzynarodowych (np. WDT, eksport towarów, eksport usług itp.), e-faktury dla konsumentów, przypadki gdy powstaje obowiązek oznaczania e-faktur kodem QR, e-faktury z załącznikiem, duplikaty faktur, anulowanie faktur, potwierdzenia transakcji, sposoby przesyłania e-faktur do nabywcy itp.
- Otrzymywanie e-faktur przez nabywcę, dostęp do faktury w KSeF, dostęp dwuetapowy i dostęp anonimowy do faktur w KSeF – zasady stosowania.
- Termin, w którym uznaje się e-fakturę za wystawioną bądź otrzymaną w ramach KSeF, różnica między datą wystawienia a sporządzenia faktury, wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego i dochowanie terminu wystawienia faktury przez sprzedawcę oraz termin potrącenia podatku naliczonego przez nabywcę.
- Zasady wystawiania i oznaczania faktur w przypadku awarii lub niedostępności KSeF, czasowy braku dostępu do internetu, tryb „Offline24”, obowiązek oznaczania faktur kodami QR, certyfikaty, sposoby przesyłania faktur do nabywcy, korekta techniczna.
- Nowe zasady i terminy wystawiania oraz rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę i nabywcę w obrocie krajowym i międzynarodowym, przypadki, w których wymagane będzie posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, likwidacja not korygujących itp.
- Skrócenie podstawowego terminu zwrotu bezpośredniego nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy podatnika.
- Sankcje za niewystawienie e-faktury przy użyciu KSeF.
- Zmiany, od 1 stycznia 2026 r., w zakresie podwyższenia kwoty limitu zwolnienia podmiotowego z VAT.
- Zasady, od 1 października 2025 r., rozliczania na gruncie VAT kaucji za opakowania w związku z wejściem w życie systemu kaucyjnego w Polsce.
- Zmiany od 1 stycznia 2026 r. w PIT i CIT
- Zmiany w zakresie zaliczania do kup odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych oraz opłat wynikających z umowy leasingu, najmu bądź dzierżawy samochodów osobowych.
- Wprowadzenie obowiązku składania JPK_CIT i JPK_PIT (np. JPK_KR_PD, JPK_PKPIR, JPK_EWP itp.) bez wezwania ze strony urzędu skarbowego, dla niektórych podatników podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych zobowiązanych do składania JPK_VAT.
- Zmiany w zakresie stosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie budynków (lokali) niemieszkalnych i budowli zlokalizowanych w gminach o wysokiej stopie bezrobocia oraz niskim wskaźniku dochodów podatkowych.
- Projektowane zmiany w zakresie zniesienie obowiązku wyznaczania przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej będące płatnikami lub inkasentami, osób, do których obowiązków należy obliczanie i pobieranie podatków oraz terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot.
- Zniesienie w podatku dochodowym od osób prawnych, od 7 sierpnia 2025 r., obowiązku sporządzania i upubliczniania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
- Bieżące problemy i zagadnienia.
- Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, reklamę oraz świadczenia na rzecz pracowników, wydatki nie stanowiące kosztów podatkowych, zasady opodatkowania przychodów u pracowników.
- Koszty egzekucji i postępowania sądowego, kary umowne, odszkodowania, naprawy gwarancyjne, rękojmia za wady - warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
- Zasady potrącania podatku naliczonego, odliczanie podatku VAT z faktur zawierających tzw. błędy mniejszej wagi (np. błąd w nazwie lub adresie nabywcy bądź sprzedawcy, błąd w NIP-ie, błąd w dacie sprzedaży itp.) bez obowiązku wystawiania noty korygującej lub faktury korygującej oraz z faktur wystawionych przez podmioty nie zarejestrowane jako podatnik VAT.
- Najczęściej występujące problemy praktyczne związane z potrącaniem podatku naliczonego – odliczanie podatku VAT z faktur zawierających błędy dotyczące kwoty podatku, stawki, ceny, wartości lub ilości towarów, niedobory, straty, zakup usług gastronomicznych i noclegowych, zakup usług cateringowych, zakup alkoholu.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
OPŁATA
- 420,00 zł od osoby
- 400,00 zł brutto od osoby - cena dla członków SKwP ze składką opłaconą przez co najmniej ostatnie dwa lata
Opłatę prosimy uiścić po otrzymaniu zawiadomienia z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
Szczegóły organizacyjne przy szkoleniu on-line:
- Zajęcia prowadzone przez Internet, za pomocą specjalnej platformy ClickMeeting umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy na czacie.
- na wskazany adres e-mail uczestnik otrzyma zaproszenie do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting, prosimy o podawanie własnego adresu e-mail.
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Wymagania techniczne:
- laptop/komputer z głośnikiem i mikrofonem/smartfon,
- stabilny dostęp do Internetu.
- przeglądarka internetowa (preferowana Google Chrome),
CENA OBEJMUJE
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Realizacja kursu uzależniona jest od ilości osób zainteresowanych powyższą tematyką.
Należność po wcześniejszym potwierdzeniu terminu realizacji szkolenia przez Biuro Oddziału prosimy kierować na nasze konto w PKO BP S.A. O/O Olsztyn 68 1020 3541 0000 5902 0010 8902
Serdecznie zapraszamy!
Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera, żeby