ZAMKNIĘCIE ROKU- BILANS 2025- szkolenie 3-dniowe
szkolenie online
Liczba miejsc ograniczona
Zgłoszenia przyjmujemy do 24 listopada 2025r. lub do wyczerpania dostępnej puli miejsc
DZIEŃ PIERWSZY: Podatek VAT
Termin: 3 XII 2025r.
liczba godzin- 8 (9.00 – 15.30)
Wykładowca: Dariusz Polakowski- ekspert z zakresu VAT, wieloletni pracownik organów podatkowych, doświadczony wykładowca
PROGRAM SZKOLENIA:
VAT - rok 2025 (bilans)
- 1. Zasady i terminy wystawiania faktur
- a) rodzaje faktur,
- b) na kim spoczywa obowiązek wystawienia faktury i w jakich sytuacjach,
- c) „pusta faktura” i jej skutki,
- d) „refakturowanie”, (data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego i data wystawienia refaktury, refakturowanie świadczeń złożonych np. media przy wynajmie, leasingu, stawki podatkowe, podatek od nieruchomości),
- e) faktury dokumentujące otrzymanie zaliczki, zadatku, przedpłaty,
- f) w jakich sytuacjach otrzymanie zaliczki nie rodzi obowiązku rozliczenia podatku,
- g) dokumentowanie importu usług, zakupu towarów gdzie podatnikiem jest nabywca oraz WNT
- h) faktura korygująca a nota korygująca, zbiorcza faktura korygująca, faktury zwiększające i obniżające podstawę opodatkowania, termin ujęcia w rozliczeniu,
- g) duplikat faktury, faktury do paragonów, dokumenty uznawane za faktury,
- h) różnica między „anulowaniem” dokumentu a jego korektą do „zera”,
- i) wystawianie faktur do paragonów, konsekwencje za ich błędne wystawienie,
- KSeF – dobrowolny i obowiązkowy
- a) zasady funkcjonowania KSeF,
- aplikacja podatnika, mikrofirma, aplikacja mobilna,
- terminy wprowadzenia obowiązkowego KSeF,
- jakie podmioty nie mają obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
- faktury pro-forma, noty korygujące a KSeF,
- wysyłka wsadowa i interaktywna,
- tryb off-line (certyfikat wystawcy faktury),
- transakcje objęte obowiązkiem fakturowania w ramach KSeF,
- eksport, WDT, sprzedaż poza granicami Polski,
- procedura OSS i SME,
- b) definicja faktury ustrukturyzowanej,
- moment sporządzenia, wystawienia i otrzymania faktury w ramach KSeF,
- wystawianie faktur i faktur korygujących w KSeF (schema Fa (1), Fa (2), Fa (3)),
- pola obligatoryjne i fakultatywne,
- „załącznik” – schema Fa (3),
- status faktury wystawionej poza KSeF,
- możliwość wizualizacji faktury ustrukturyzowanej (np. w pdf.),
- anulowanie faktury, duplikat a KSeF,
- płatności, w tym płatności zbiorcze,
- numer KSeF faktury, w jakich sytuacjach należy się nim posługiwać,
- kursy walut w przypadku faktur wystawianych w walucie obcej,
- c) uprawnienia osób upoważnionych do pracy w KSeF,
- sytuacje w których podmiot ma obowiązek przekazania informacji o osobie administrującej systemem KSeF w firmie organom podatkowym, (druk ZAW-Fa),
- rodzaje uprawnień i sposób ich nadawania,
- sposoby identyfikacji w systemie, (tokeny),
- identyfikacja podmiotów zależnych (grupy VAT, JST), )
- ustawienia dostępu do KSeF dla pracowników podatnika oraz podmiotów z zewnątrz,
- sposób generowania tokenów,
- d) postępowanie w przypadku awarii systemu,
- brak dostępu do systemu z winy systemu,
- braku dostępu do systemu z winy podatnika,
- w jakich sytuacjach należy oznaczyć fakturę kodem QR, jaki jest termin jej wystawienia i otrzymania,
- Data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego
- a) określenie daty powstania obowiązku podatkowego,
- b) co oznacza pojęcie data wykonania usługi lub wydania towaru,
- c) data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego,
- d) w jakich sytuacjach wystawienie faktury oznacza obowiązek zapłaty podatku VAT,
- e) świadczenia o charakterze ciągłym,
- Prawo do odliczenia VAT:
- a) zasady i terminy rozliczania podatku naliczonego,
- b) przypadki w jakich nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- d) możliwość (przy spełnieniu określonych warunków) odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych,
- e) gastronomia, catering a odliczenie VAT – zasada stałości (wyrok TSUE),
- f) zasada neutralności (wyrok TSUE),
- g) należyta staranność, dobra wiara a rozliczenie podatku naliczonego.
- Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości:
- a) termin w jakim sprzedający uprawdopodabnia nieściągalność wierzytelności,
- b) warunki korzystania z ulgi na złe długi,
- c) obowiązki nabywcy,
- d) ulga na złe długi a termin płatności,
- e) sprzedaż nieruchomości – opcja opodatkowania
- f) wyrok TSUE w zakresie pierwszego zasiedlenia,
- Transakcje wewnątrzwspólnotowe
- a) warunki jakie należy spełnić aby można było uznać, iż doszło do przemieszczenia towarów,
- b) wykaz dokumentów potwierdzających przemieszczenie towarów do innego państwa członkowskiego,
- c) rola informacji podsumowującej,
- d) zakup towaru z UE od podatnika posiadającego siedzibę działalności poza terytorium RP posługującego się polskim numerem NIP.
- Eksport i import towarów oraz zaliczka w eksporcie:
- a) rozliczanie zaliczki w eksporcie towarów
- warunek wywozu towarów w terminie 6 miesięcy,
- sytuacje w jakich termin ten nie obowiązuje,
- b) eksport pośredni i bezpośredni,
- c) terminy rozliczenia eksportu w przypadku braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE,
- d) warunki spełnienie których umożliwia rozliczenie importu towarów w trybie uproszczonym,
- Świadczenia nieodpłatne.
- Wybrane orzeczenia TSUE, NSA i WSA.
- Co nas czeka w 2026 roku (JPK, KSeF).
DZIEŃ DRUGI: Podatek dochodowy
Termin: 4 XII 2024r.
liczba godzin- 8 (9.00 – 15.30)
Wykładowca: Małgorzata Mazurkiewicz- biegły rewident, wykładowca z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości, m.in. w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce, członek Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów
PROGRAM SZKOLENIA:
- Zmiany wprowadzone w roku 2025 i planowane na rok 2026 oraz zagadnienia bieżące dotyczące przepisów o podatkach dochodowych:
- Obowiązki „dużych” podatników po zmianach de-regulacyjnych.
- Przyporządkowanie przychodów do właściwego okresu.
2.1. Szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.
2.2. Usługi ciągle – rozbieżności w ujęciu podatkowym i rachunkowym.
2.3. Przedpłaty i zaliczki.
2.4. Przychody ujmowane kasowo.
2.5. Rezygnacja ze zwolnienia w zakresie dotacji (nowe rozwiązanie w przepisach)– wpływ na dochód podatkowy i potrącenie kosztów podatkowych.
3. Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe.
3.1. Przyporządkowanie kosztów na przełomie lat podatkowych.
3.2. Różnice między ujęciem księgowym i podatkowym, rozliczenie kosztów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów.
3.3. Koszty wynagrodzeń składek płatnika na przełomie lat podatkowych.
4. Korekta przychodów i kosztów podatkowych.
4.1. Moment korekty.
4.2. Szczególne zasady korekty cen transferowych.
4.3. Różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.
5. Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe u podatników prowadzących księgi rachunkowe i podatkową księgę przychodów i rozchodów.
6. Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym.
6.1. Obowiązki i prawa podatników.
6.2. Odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady.
6.3. Uga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.
8. Odliczanie strat podatkowych
9. Koszty hipotetycznych odsetek tzw. NID - kiedy i jak je stosować.
10. Minimalny podatek dochodowy w praktyce - bieżące zagadnienie po pierwszym roku działania przepisów
11. Obowiązki informacyjne podatnika i płatnika po zakończeniu roku podatkowego
12. Podatek u źródła – bieżące zagadnienia i problemy
1.1 Objaśnienia podatkowe z 3 lipca 2025 r. dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła
1.2 Podatek u źródła „kaucyjny” – jak stosować przepisy w praktyce, na co zwrócić uwagę aby nie być zagrożonym sankcjami
1.3 Informacje IFT – omówienie wersji zmienionej po wprowadzeniu podatku u źródła „kaucyjnego”
1.4. Bieżące interpretacje i orzecznictwo w zakresie podatku u źródła
- Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT, zmiany wprowadzone w roku 2025 i zaplanowane na rok 2026:
- Zmiany w obszarze VAT wprowadzone w roku 2025.
1.1. Kasy fiskalne – nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień
z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych.
1.2. Zmiany stawek VAT na wybrane towary.
1.3. Zwolnienie podmiotowe z VAT art. 113 – nowe zasady zwolnień.
1.4. Modyfikacja definicji miejsca świadczenia usług (art. 28g).
1.5. Zwrot akcyzy przy zakupie i czasowej rejestracji samochodu.
1.6. Ewidencja i rozliczanie w VAT obrotu opakowaniami zwrotnymi
- Bieżące istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT związane z zamknięciem roku obrotowego 2025 i otwarciem ksiąg oraz rozliczeń w 2026.
2.1. Weryfikacja prawidłowości rozliczeń VAT w trakcie roku obrotowego:
- uzgodnienie obrotów do przychodów bilansowych i podatkowych,
- kontrola obowiązku rozliczania VAT naliczonego współczynnikiem proporcji,
- weryfikacja sald kont VAT należnego i naliczonego,
- księgowania i weryfikacja salda konta rozrachunki z US z tytułu VAT,
- zwrot podatku od wartości dodanej – analiza,
- weryfikacja dokumentacji dotyczącej transakcji międzynarodowych.
2.2. Zdarzenia po dniu bilansowym w rozliczeniach VAT, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych od dnia 1 lutego 2026:
- spóźnione faktury,
- faktury korygujące sprzedaż,
- faktury korygujące zakup.
2.3. Rozliczenia podatku od wartości dodanej oraz podatku od towarów i usług w podatku dochodowym.
2.4. Prezentacja rozliczeń VAT w sprawozdaniu finansowym – analiza przypadków.
- Zmiany w przepisach ustawy o VAT w roku 2026
3.1. Zmiany de-regulacyjne wprowadzane w 2026 – zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113)
3.2. Jak szybko i skutecznie przygotować księgi i systemy do wejścia w życie KSeF:
- Terminy wdrożenia i zakres podmiotowy obowiązku
- Wyłączenia z KSeF i okresy przejściowe
Modele fakturowania po wejściu KSeF:
- B2B: podatnicy czynni, zwolnieni, zagraniczni
- B2C, rolnicy ryczałtowi, inne podmioty szczególne
Samofakturowanie i faktury VAT RR:
- Relacje krajowe i zagraniczne
- Warunki formalne, schemy VAT RR i korekt
Dokumentowanie i ewidencjonowanie sprzedaży:
- Rodzaje transakcji, moment obowiązku podatkowego
- Faktury VAT, zaliczkowe i faktury rozliczające
- Korekty faktur,
- Kasy fiskalne a KSEF, faktury, paragony z NIP, FP, RO, WEW
- Ewidencja w JPK_VAT a KSeF, pole P1, kursy walut
- Ulga na złe długi
- Ulga na złe długi
Identyfikator wewnętrzny i zarządzanie strukturą organizacyjną:
- Jednostki wewnętrzne w KSeF
- Rola podmiotu trzeciego
- Załącznik ustrukturyzowany i występowanie o uzyskanie zgody na wysyłkę faktur z załącznikiem
Dokumentowanie i ewidencjonowanie zakupów:
- Moment odbioru faktury a termin odliczenia VAT
- Ujęcie w JPK_VAT, samochody, paliwa, koszty „pracownicze”
- Proporcja, zmiana przeznaczenia, czynności zagraniczne
Organizacyjne przygotowanie podmiotu do KSeF:
- Nowa organizacja pracy w firmie
- Wdrożenie KSeF to projekt obejmujący całą firmę oraz jej kontrahentów. Współpraca z księgowymi, IT i kontrahentami
- Elektroniczny obieg dokumentów to najlepsza reakcja na wyzwania związane z KSeF
- Interpretacje i orzecznictwo (w tym TSUE) w roku 2025 w obszarze podatku
od towarów i usług – przegląd.
- Zmiany de-regulacyjne w przepisach pozostałych ustaw prawa podatkowego
- Ustawa Ordynacja podatkowa
- Ustawa o KAS
- Ustawa o podatku od spadków i darowizn
- Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja
DZIEŃ TRZECI: Rachunkowość
Termin: 5 XII 2024r.
liczba godzin- 8 (9.00 – 15.30)
Wykładowca: Agnieszka Gajewska- Biegły Rewident, Prezes Zarządu MAKTE Kancelaria Audytorów i Doradców Sp. z o .o. W latach 2015-2019 Prezes OR w Warszawie Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, Członek Komisji Szkoleniowych w PIBR i SKwP; ukończyła studia w Szkole Głównej Handlowej. Wykładowca: Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (szkolenia obligatoryjne), autorka artykułów z dziedziny finansów i rachunkowości. Bada sprawozdania finansowe oraz skonsolidowane sprawozdania finansowe, doradza w procesach połączenia, podziałów i przekształceń podmiotów gospodarczych. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach w rachunkowości i podatkach m.in. wdrażania robotów do procesów, AI w analizie big data, dokumentacji elektronicznej, wdrażaniu JPK
PROGRAM SZKOLENIA:
- Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz krajowych standardach rachunkowości, w tym w zakresie uproszczeń związanych z prowadzeniem ksiąg
- Zmiany w zasadach prowadzenia ksiąg rachunkowych w związku z przekazywaniem do organów zewnętrznych (JPK_KR/JPK_KR_PD)
- Przychody w ujęciu bilansowym i podatkowym - analiza kompletności, dokładności ujęcia, wycena, analiza powiązania z kosztami,
- Koszty w ujęciu bilansowym i podatkowym – analiza kompletności, dokładności ujęcia, wycena,
- Podatek dochodowy – weryfikacja prawidłowości salda, zaliczki,
- Majątek trwały – zmiany stanu majątku trwałego, potwierdzenie wartości, ewidencje bilansowe i podatkowe, inwentaryzacja,
- Środki pieniężne i instrumenty finansowe – potwierdzenie wartości, inwentaryzacja, wycena,
- Zapasy – okresowa inwentaryzacja (uwzględniając rodzaj działalności), uzgodnienie, wycena,
- Należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności – ewidencja, inwentaryzacja i odpisy aktualizujące, złe długi – bilansowe i podatkowe, sposób na uprawdopodobnienie nieściągalności (KUP)
- Zobowiązania z tytułu dostaw i usług – ewidencja, zobowiązania przedawnione, korekta 90 dni– rozliczanie, księgowanie
- Zobowiązania z tytułu podatków – uzgodnienie poprawności naliczenia podatku VAT, podatek dochodowy, ZUS
- Zobowiązania finansowe – wycena w scn, prezentacja,
- Rozliczenia międzyokresowe bierne i rezerwy – ewidencja, wycena, rozliczenie
- Przygotowanie ksiąg rachunkowych do sporządzenia sprawozdania finansowego
- harmonogram prac związanych z zamknięciem ksiąg,
- identyfikacja transakcji po dniu bilansowym i ich wpływ na księgi, sprawozdanie finansowe i rozliczenia podatkowe, w tym:
- wycena wybranych składników aktywów i pasywów związana z informacjami po dniu bilansowym
- konsekwencje ujawnionych nadwyżek i niedoborów podczas inwentaryzacji i ich udokumentowanie
- korekty lat ubiegłych
- Sporządzanie sprawozdania finansowego – elementy, forma, najczęściej występujące problemy.
Zgłoszenia przyjmujemy do 24 listopada 2025r. lub do wyczerpania dostępnej puli miejsc
OPŁATA:
- 1190zł/os.
- 1100zł./os.- Członkowie SKwP ze składką opłaconą przez co najmniej ostatnie dwa lata.
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia
Zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy podany przez uczestnika przy rejestracji na szkolenie.
INFORMACJE DODATKOWE
Szczegóły organizacyjne przy szkoleniu on-line:
- Zajęcia prowadzone przez Internet, za pomocą specjalnej platformy ClickMeeting umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy na czacie.
- na wskazany adres e-mail uczestnik otrzyma zaproszenie do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting, prosimy o podawanie własnego adresu e-mail.
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Wymagania techniczne:
- laptop/komputer z głośnikiem i mikrofonem/smartfon,
- stabilny dostęp do Internetu.
- przeglądarka internetowa (preferowana Google Chrome),
Należność po wcześniejszym potwierdzeniu terminu realizacji szkolenia przez Biuro Oddziału prosimy kierować na nasze konto w PKO BP S.A. O/O Olsztyn 68 1020 3541 0000 5902 0010 8902
Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera, żeby